Sök evenemang

Ti On To Fre
21222324252627
28293031123
45678910
11121314151617

Barnevenemang

Heli Rekula

I sin nya utställning Drunken gods and a box of colours har Heli Rekula återvänt till det material hon fotograferade i Mexiko hösten 1988. Orkanen Gilbert härjade samtidigt landet, och på Yucatánhalvön hamnade Rekula i stormens öga. Stormen var omöjlig att fly, så hon stannade kvar med sitt resesällskap för att vänta ut den. Stormen rasade i två dagar och lämnade ett starkt minnesspår i den unga fotografistuderanden. Att nu, 30 år senare, återvända till händelserna ger henne möjlighet att studera hur sättet att uppleva världen med en kamera har förändrats, vad som då var värt att föreviga och hur bilderna var uppbyggda. Dels har tiden som förflutit skapat distans, dels har det känts naturligt och betydelsefullt att återvända till bilderna. I verken är stormen närvarande via satellitbilder. På fotografier Rekula tagit under resan får vi se bl.a. regnskog, herrelösa hundar och stenläggningar. Resan kom att bli en viktig upplevelse, låt vara att Rekula då ännu inte visste vad göra av bildmaterialet. Då hon nu, decennier senare, återvänder till materialet får fotografierna en ny ställning i hennes produktion.

My notes are black and white and grey tones in between. No writing, no drawings. Photographs. Thirty rolls of film, of which eight rolls are missing today, nowhere to be found. Too many years in between, things tend to get lost. These photos were taken right before and after the storm. None during the eye. What was there to photograph, windows shuttered with plywood boards: the sound of the roaring wind and the rain, the dead calm between the walls of storm. In the quiet of the eye I looked out the window. I remember the stillness, the deep silence, the glowing purple-grey light casting no shadows.

Minnen står i centrum för utställningen. Överlag är minnet, att minnas och konkreta minnen är starkt förknippade med fotografi. Redan på sina två föregående separatutställningar – I Hemingways trädgård på Helsinki Contemporary och Fågelvägen på EMMA Esbo moderna konstmuseum – använde Heli Rekula bildmaterial från olika arkiv både i sin research och i själva verken. Nu har hon för första gången riktat blicken mot sitt eget konstnärliga förflutna, mot bildmaterial som hon själv sparat. Rekula har ofta funderat över hur vi skulle minnas saker och händelser om inga fotografier fanns. Typiskt för människan är att ifrågasätta sitt eget minne: är våra minnen fantasi eller verklighet? Fotomaterial stöder minnet samtidigt som det i sin egenskap av ett redskap konstruerar nya minnen.

Fotografierna från Mexiko berättar om subjektiva erfarenheter som Rekula nu visar upp offentligt i form av konstverk. Via konstnärens val antar resebilderna en ny gestalt, de blir till konstverk och möter publiken och därmed också oändligt många nytolkningar.

Rekula har bearbetat materialet med hjälp av fotogravyr och serigrafi. Via grafikverkstaden Trykkeriet i Bergen i Norge har grafisk teknik applicerad på fotografiskt material kommit att bli en del av hennes konstnärliga arbete. I fotogravyr fascineras Rekula av den trefärgade processens sårbarhet. I tryckningen inträffar ofta någonting slumpmässigt. Exempelvis kan tryckplåtarna vara fel registrerade så att bilden bryts sönder. Sådana tillfälligheter är ofta intressanta, och Rekula har alltid fascinerats av hur defektens estetik förvandlas till en del av verket.

Utställningens titel, Drunken gods and a box of colours (Berusade gudar och en låda färger,) är hämtad från en mexikansk folksägen om hur den svartvita världen fick sina färger. Gudarna upptäcker färgerna och beslutar att dela dem med världen. På utställningen får det ursprungligen svartvita bildmaterialet färg i grafikens materiella och fysiska process – och därmed får det också en ny form.

*[(Subcomandante Marcos, The Story of Colours, trans. Anne Bar Din (Guadalajara: Cinco Puntos Press, 1999)]

Heli Rekula hör till de mest centrala fotokonstnärerna i Finland, och hon har under sin långa karriär fått erkänsla både hemma och internationellt. Rekula var professor i fotografi vid konstakademin i Bergen 2009–2015 och arbetar idag som äldre universitetslektor vid Aalto-universitetet, magisterprogrammet i fotografikonst. Hennes föregående separatutställning Fågelvägen visades på Esbo moderna konstmuseum EMMA 2017.

Vi tackar Finska kulturfonden, Nordisk kulturkontakt / Det Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammet och Centret för konstfrämjande för stöd till utställningen, konstnärsboken och konstnärens arbete.

Tilläggsuppgifter: info@helsinkicontemporary.com

Tidpunkter
Under tiden 4-27.10.2019
fre kl 12-18 kl 12-16 kl 12-16 ti kl 12-18 on kl 12-18 to kl 12-18
Typ av evenemang
Plats
Helsinki Contemporary
Bulevarden 10
00120 Helsingfors
09-278 5301
Arrangör
Helsinki Contemporary
Bulevarden 10
00170 Helsingfors
+358 9 278 5301

Mest visade

Våra tips

Nytt